Fietsencatalogus

Aangenaam! 
Susanne Boers

fietsbanner


FietsenCatalogus neemt jouw website uit handen

fietsbanner


Overtuigd? Neem contact op!
06 42656524
info@fietsencatalogus.nl

fietsbanner

Een e-bike kiezen. Hoe dan?

Een e-bike kiezen is makkelijker gezegd dan gedaan. Wie wel eens nieuwsgierig op internet de mogelijkheden heeft onderzocht weet hoe groot de keuze is. Die is in een woord gigantisch. Voor mensen die nu opstappen in de wondere wereld van de e-bikes is het handig om enkele handvatten te hebben bij het maken van de juiste keuze.

Let’s go!

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is waar ga je de fiets voor gebruiken? Wat zijn je plannen? Korte ritjes in de buurt? Langere toertochten? Fiets je door open terrein of is de omgeving heuvelachtig? Maar ook; hoe zit je op een fiets? Rechtop of voorovergebogen? Het antwoord op deze vragen helpt je met het afstrepen van een groot aantal modellen.

Dan de motor

De motor van een e-bike zit niet altijd op dezelfde plek in de fiets. Bij de goedkopere modellen zit de motor doorgaans in het voorwiel. Een rotatiesensor zorgt dat de motor vermogen afgeeft zodra de pedalen draaien. Sommige modellen hebben een zogenaamde middenmotor. Deze werkt met een krachtsensor. Dus hoe harder jij trapt hoe meer vermogen de motor afgeeft. Voor beide opties is iets te zeggen, maar wil je het zeker weten maak dan een proefrit. Of beter gezegd twee, een met de voorwielmotor en een met de middenmotor.

Even opladen

Net als bij elektrische auto’s is de accu altijd een populair gespreksonderwerp. En prijsbepalend. Ook hier geldt; wat zijn je plannen met de e-bike? Ga je forensen, blijf je in de stad of het dorp of ga je lange toertochten maken? Voor bescheiden tochten (circa 10 kilometer per dag) volstaat een bescheiden accu van 250-300 Wh). Ga je langer op pad dan heb je een grotere accu nodig. En vergeet niet dat een en ander afhankelijk is van het weer (tegenwind en heuvels), maar ook je rijgedrag en het gewicht dat je meedraagt. Stel je gaat fietskamperen, dan kies je een grotere accu. Dat is natuurlijk logisch, maar stel je voor dat je in de middle of nowhere stil komt te staan. Dat zou pas een domper op je kampeertocht zijn.

Op tijd in de remmen

Actieradius en accu’s zijn veelbesproken onderwerpen als het gaat om e-bikes. De remmen worden wel eens vergeten. Net als de banden overigens. Een e-bike is zwaarder en gaat sneller dan een gewone fiets. Gewone remblokjes voldoen dan meestal niet. Een veilige optie zijn de schijfremmen, al zijn er ook blokremmen die prima voldoen. De banden moeten iets breder zijn zodat de balans van de fiets in orde is. Een goede balans geeft een veilig(er) gevoel.

De ‘ouderwetse’ fiets heeft een ketting. Die maak je af en toe schoon, je doet er wat olie op en je kunt er weer tegenaan. Veel e-bikes zijn uitgerust met een aandrijfriem. Die vangt minder vuil, is lichter en heeft minder onderhoud nodig. Maar net als de grotere accu, maakt de aandrijfriem de fiets wel duurder. Een ouderwetse ketting werkt prima met een derailleur, een aandrijfriem niet, die heeft een naafversnelling nodig.

Last (but not least)

De belangrijkste tip is misschien de meest voor de hand liggende. Laat je informeren door de experts in de fietsenwinkel bij jou in de buurt! Daar kun je meestal ook gewoon een proefritje maken. En omdat ook een e-bike wel eens service nodig heeft, is het fijn als je dat gewoon om de hoek kunt laten doen. Veel fietsplezier!

 Last van piepende remmen?
Last van piepende remmen?
Piepende remmen? zo verhelp je het met dynamic. Een welbekend geluid bij het tot stilstand komen bij een stoplicht: het luide piepen van je remmen. Waarschijnlijk is dit één van de meest irritante dingen als fietser. Gelukkig kun je piepende remmen voorkomen met het juiste onderhoud. Waarom piepen de remmen van mijn fiets? De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen.
Lees verder
Automatisch schakelen op e-bikes, een stap in een nieuwe manier van fietsen?
Automatisch schakelen op e-bikes, een stap in een nieuwe manier van fietsen?
Een elektrische fiets met automatisch schakelsysteem is een flinke investering. Maar wat levert het op en is het de moeite waard? We delen onze inzichten over deze nieuwe ontwikkeling in de wereld van e-bikes.
Lees verder
De basis van elektrisch fietsen
De basis van elektrisch fietsen
Je kent het vast wel... lekker cruisen op je elektrische fiets met alleen de trapondersteuning aan. Maar wist je dat je veel meer uit je e-bike kunt halen door slim te schakelen? Net als bij een gewone fiets maken de juiste versnellingen het fietsen niet alleen makkelijker, ze helpen ook om je accu langer mee te laten gaan. Bovendien gaat je motor langer mee als je slim schakelt, en dat scheelt natuurlijk in de onderhoudskosten.
Lees verder